<!--@ParagraphImageLinkAlt-->

TR Presse - 05-03-2021

Kom i form til cykelsæsonen – Team Rynkeby lancerer hjemmetrænings-univers

Team Rynkeby har fået udviklet en række træningsprogrammer til dig, der gerne vil være lidt ekstra klar til cykelsæsonen – helt gratis.

Cykelsæsonen står for døren, og for mange cykelmotionister betyder det, at kroppen kommer under ekstra pres, hvilket kan give mange smerter i særligt ryg og skuldre.

Lenea Buchardt fra Corpus Clinic og Majken Henriksen fra YOGA med Majken har derfor udviklet en række træningsprogrammer til Team Rynkeby, som skal gøre overgangen fra sofaen til landevejen mindre hård for Team Rynkeby-deltagerne.

- Vi håber, at programmerne kan være med til at danne et godt fundament for Team Rynkeby-deltagernes mange timer i sadlen. Og uanset om man har cyklet i mange år eller er helt ny i sadlen, er det en hård belastning for kroppen at sidde foroverbøjet i mange timer på cyklen. Med vores programmer, giver man kroppen en mulighed for at forberede sig, så den kan yde sit maksimale, siger Majken Henriksen, som er uddannet yin yoga-instruktør og har undervist i fysisk træning igennem mange år. I dag bruger hun yogaen til smidighedstræning for sportsfolk.

Øger iltoptagelse og udholdenhed
Indtil videre består programmerne af fire videoer med fokus på puls og styrke, coretræning, smidighedstræning samt en udstrækningsvideo, som er særligt målrettet udstrækningsøvelser, når man har siddet på cyklen.

Artiklen fortsætter under annoncen...

- Når man skal cykle længere distancer, er det vigtigt, at man har en god kondition. Pulstræning er styrketræning for ens hjerte, som jo er én stor muskel. Når hjertet bliver større, kan det pumpe mere blod og ilt ud til vores muskler og blodkar, og dermed øger man kroppens iltoptagelse og dens udholdenhed. Det fremmer præstationsevnen, så man ikke syrer til eller får kramper, siger Lenea Buchardt, som har mange års erfaring som personlig træner, akupunktør, massør og fysiurgisk behandler.

- Coretræningen er også vigtig, da den styrker både de dybe og de ydre mavemuskler, som er med til at stabilisere og støtte vores rygmuskulatur og sikre, at man ikke falder sammen, når man sidder foroverbøjet på cyklen i mange timer. Hvis man falder sammen, belaster man ryggen, men det kan man undgå med gode mavemuskler, fortsætter hun.

Lav aftaler med holdkammerater
Majken Henriksen peger også på vigtigheden af at lave udstrækningsøvelser.

- Når man sidder foroverbøjet i en fastlåst stilling, er det selvsagt hårdt for nakken, lænden, hofter og ben. Men ved regelmæssigt at udføre nogle lange dybe stræk, hvor man udfordrer musklerne og bindevævet, bliver man med tiden mere smidig. Det kan være med til at minimere smerter og risikoen for skader, siger hun.

De to trænere anbefaler, at man gennemfører programmerne to til tre gange om ugen – og gerne sammen med den normale cykeltræning. Og så skader det heller ikke, at lave øvelserne sammen med holdkammeraterne på Team Rynkeby.

- Vi anbefaler, at man laver en aftale med nogle holdkammerater, at man skal hjælpe hinanden med at få det gjort. Det er altid sjovere og mere motiverende at træne, når man ved, at man kan sende en sms med et ”tjek”, når træningen er gennemført. Det har hjulpet mig mange gange, siger Majken Henriksen.

Du kan se alle træningsvideoerne her.

Se en lille teaser for programmerne her:

Tilbage

Tour News

Team Rynkeby producerer løbende nyhedsindslag til Facebook. Se alle indslag her.

Se nyhedsindslag

Platinum Sponsors

Følg vores tur på Instagram