<!--@ParagraphImageLinkAlt-->

TR Presse - 25-11-2020

ReTour de Paris: Et tjek hos lægen blev starten på verdens største velgørenhedscykelhold

Foto: Foto: Nils Svalebøg, Fyens Stiftstidende.

Team Rynkeby fejrer sit 20-års jubilæum denne sæson. Det fejrer vi med et tilbageblik på nogle af højdepunkterne fra velgørenhedscykelholdets utrolige historie.

Artikelserie (Del 1: 2001-2002): Hvad der måske synes at være ubetydelige hverdagsbeslutninger, kan vise sig at komme til at ændre historiens gang.

Knud Vilstrup skænkede det ikke den store tanke, da han i sommeren 2001 takkede ja til en lungeundersøgelse på Middelfart Sygehus. Det var hans gode ven, lægen Ole Hvid-Hansen, der havde opfordret ham til at få lavet undersøgelsen.

Ole var lige holdt op med at ryge, og nu synes han, at Knud skulle gøre det samme. Et sundhedstjek kunne måske få Knud til at se de helbredsmæssige realiteter i øjnene.

Den dengang 56-årige tappeoperatør hos Rynkeby Foods havde røget i årevis, og vejrtrækningen var måske blevet lidt tung. Og selvom Knud egentlig syntes, at et tjek var overflødigt, kunne det jo ikke skade at få kigget lidt nærmere på vejrtrækningen.

Foto: Team Rynkeby kører ind i Frankrig i sommeren 2002. Artiklen fortsætter under billedet...

”Du har rygerlunger”, lød beskeden fra vennen et par dage senere, da Ole Hvid-Hansen ringede og gav ham svaret på sygehusets undersøgelser.

Knud Vilstrup blev hverken overrasket eller specielt chokeret. Han var mere interesseret i at få Oles lægefaglige råd til, hvordan han kom rygelungerne til livs – uden at kvitte smøgerne vel at mærke.

Lægen havde en idé.

Ole Hvid-Hansen nærmede sig 60 år og pensionsalderen, og han havde netop købt sin første racercykel for at holde sig lidt i gang, når han forlod lægegerningen.

- Det, syntes jeg, var en fantastisk god idé. Så efter at have tænkt lidt over det, købte jeg selv en gammel, brugt racercykel, som jeg begyndte at køre de 20-25 km til og fra arbejdet hos Rynkeby på, fortæller Knud Vilstrup over en kop kaffe i hjemmet i Odense en novembereftermiddag.

Det kunne være sjovt
Knud Vilstrup og Ole Hvid-Hansen begyndte at træne sammen.

Hver lørdag cyklede de en tur på de fynske landeveje, og det var i forbindelse med en af disse ture i sensommeren 2001, at Knud for første gang involverede Ole i sine tanker om en stor cykeltur til Paris.

- Det var noget, jeg havde gået og tænkt over i et stykke tid. Så jeg foreslog Ole, at vi skulle cykle sammen til Paris for at se afslutningen på Tour de France, siger Knud Vilstrup.

Ole sagde ikke ja med det samme. Han gik og tyggede lidt på det, før han vendte tilbage til Knud med sit svar.

”Jamen, det kunne da være meget sjovt”, sagde han til vennen.

Foto: Knud Vilstrup under den første Tour de Paris. Artiklen fortsætter under billedet...
 

Tilbage på arbejde hos Rynkeby Foods fortalte Knud Vilstrup sin gode kollega Niels Gosvig om lægens og hans egne planer om en episk cykeltur til byernes by. Niels Gosvig var fyr og flamme med det samme. Han ville også med.

Den famøse julefrokost
Sommeren gled over i efteråret, og det blev vinter – og pludselig var det tid til den årlige julefrokost hos Rynkeby Foods.

Knud Vilstrup husker det tydeligt.

Historien om, hvordan Team Rynkeby-projektet blev udklækket til netop denne julefrokost er blevet fortalt igen og igen, og hver gang er der kommet lidt flere øl på bordet, og stemningen blevet lidt mere løssluppen. Sådan var det dog ikke helt, forsikrer Knud.

- Det er rigtigt, at Niels og jeg sad og underholdt med vores cykeltur til Paris, men idéen blev ikke udviklet i tågerne af julefrokosten, griner han.

- Tidligt på aftenen, kom der en mand rundt og hilste pænt på og ønskede glædelig jul. Jeg havde ikke set ham før, men Niels puffede til mig og sagde, at det var Torben Møller-Larsen, der på det tidspunkt var teknisk direktør hos Rynkeby, siger Knud.

- Niels sagde, at jeg burde spørge ham, om han ikke ville give nogle flasker juice, hvis vi var nogle stykker, der kørte til Paris på cykel, fortsætter han.

Som sagt så gjort.

Foto: På vej igennem Tyskland i sommeren 2002. Artiklen fortsætter under billedet...

Knud Vilstrup rejste sig og gav direktøren hånden og fortalte om den planlagte cykeltur til Paris. Knud spurgte, om firmaet ikke ville støtte med lidt juice.

”Jo, det kunne da godt være. Men så vil jeg med”, husker Knud Vilstrup direktørens svar.

- Han sagde, at jeg skulle ringe til ham en uges tid senere, så efter jul ringede jeg til ham, og han kunne godt huske vores samtale, men han skulle lige snakke med Rynkebys adm. direktør Jørgen Dirksen, og så ville han vende tilbage, fortæller han.

Nogle dage senere kunne Torben Møller-Larsen overbringe det glade budskab, at hvis Knud og Niels kunne samle et hold, ville Rynkeby Foods sponsorere projektet med 50.000 kr. og alt den juice, de kunne drikke på vejen mod Paris.

Team Rynkeby havde fået vinden i ryggen.

Forberedelserne…
Det viste sig dog at være lidt sværere at samle et hold, end Knud Vilstrup havde regnet med.

Men lægen kendte præsten i Tommerup, Svend Faarvang, og han kendte bedemandsafløseren, Kurt Jørgensen, og pludselig var de fem ryttere.

- Med en læge, en patient, en præst og en bedemand var vi ligesom dækket ind, griner Knud.

Da rygtet om turen begyndte at sprede sig hos Rynkeby Foods, var der dog flere kolleger, der meldte sig på banen, og snart var holdet på 11 ryttere holdet.

De 50.000 kr., som holdet havde fået fra Rynkeby Foods, blev investeret i cykler og cykeltøj, og forberedelserne kunne gå i gang.

- Vi trænede helt vildt sindssygt. Vi trænede næsten hver dag. Hver lørdag og hver søndag. Først på de cykler, vi hver især havde, og da vi senere fik vores racercykler, blev vi for alvor rigtig godt kørende, siger Knud Vilstrup.

Foto: Den første tur blev kørt på Giant-cykler. Artiklen fortsætter under billedet...

Mens træningen blev sat i system, var der andre dele af projektet, der fik knap så meget opmærksomhed af de første Team Rynkeby-pionerer.

- Vi havde overhovedet ikke spekuleret i, at vi også skulle have hjælp med på turen eller nogen til at køre vores bagage. Vi havde ikke engang tænkt på at pakke regntøj, for vi havde jo fået sådan et fint, sort cykelsæt at køre i, så vi regnede jo bare med, at det var det. Vi havde ikke lige forestillet os, at det skulle regne de første fire dage af turen, siger Knud.

Bare 14 dage før afgang meldte en kollega fra Rynkeby Foods sig klar til at køre en servicebil, og Knud fik lejet en minibus med trailer, der kunne køre holdets grej.

- Præsten og lægen stod for at bestille hoteller hele vejen ned til Paris – og det gik egentlig okay, selvom det ikke var alle steder, at de vidste, at vi kom, griner han.

Tour de Paris
Fredag den 19. juli 2002 begav Knud Vilstrup, Ole Hvid-Hansen, Niels Gosvig, Torben Møller-Larsen, Svend Faarvang, Kurt Jørgensen, Mogens Hartmann, Jesper Finnemann, Maj-Britt Jensby, Ole Jespersen og Ole Pedersen samt Bente Madsen i den lejede minibus med trailer ud på den allerførste Tour de Paris med Team Rynkeby.

Foto: Bente Madsen med den lejede minibus med trailer. Artiklen fortsætter under billedet...

Turen var planlagt til at vare otte dage med ankomst til Paris dagen før afslutningen på den 89. udgave af Tour de France, hvor den senere detroniserede amerikaner Lance Armstrong kunne træde op på podiets øverste trin for fjerde gang i karrieren.

De 12 deltagere måtte dog meget igennem, før de kunne indtage byernes by.

- Niels Gosvig havde tegnet ruten ved at slå en nogenlunde lige streg på kortet mellem den dansk-tyske grænse og Paris, siger Knud og fortsætter:

- Kurt Jørgensen, der var tidligere frømand, kørte med kortet, men det var ikke særlig detaljeret, så ofte, når vi kørte ind i en lille by og skulle tage en beslutning om retningen, anede vi reelt ikke, hvor vi var. Men så kiggede Mogens Hartmann på solen og sagde, at nu kører vi den her vej, og så gik det jo alligevel, siger han.

Team Rynkeby-ryttere, som kører turen til Paris i dag, er vant til, at de ikke skal tænke på meget andet, end at træde i pedalerne, fordi et hold af frivillige hjælpere tager sig af alt andet.

På den allerførste tur var det meget anderledes.

- Turens budget var ikke særlig stort, så den sidste dag havde vi eksempelvis ikke råd til morgenmaden på hotellet. Så vi steg på cyklerne uden morgenmad og sendte et par ryttere i retning af en bager efter brød. Og så måtte vi bare håbe på, at vi kunne finde hinanden senere på dagen, erindrer Knud Vilstrup.

Men holdet kom som bekendt hele vejen til Paris.

Foto: Ankomsten til Paris i 2002. Artiklen fortsætter under billedet...

Og selvom der ikke var råd til et hotel i byen, kom holdet alligevel til at bo centralt. Præsten Svend Faarvang kendte nemlig præsten i den danske kirke i Paris, og han indvilgede i at indkvartere holdet i kirkens konfirmationsstue, hvorfra de på afstand kunne følge med i Team CSC’s afslutningsfest i Det Danske Hus.

Med afslutningen i Paris sluttede holdets udfordringer dog ikke helt.

- Det gik op for os, at vi var for mange til at køre med minibussen hjem. Så Torben måtte ringe hjem til Danmark, hvor han fik fat i en hos Rynkeby Foods, som kunne køre hjem og hente hans bil og køre ned og hente os – på den måde kunne vi alle komme hjem igen, griner Knud Vilstrup.

Og sådan kunne historien om Team Rynkeby være sluttet – som et engangseventyr for 12 venner. Men det blev kun starten.

Torben Møller-Larsen sørgede for, at der var andre virksomheder end Rynkeby Foods, der støttede op om projektet, og da holdet kom hjem, var der 38.000 kr. i overskud.

Dem besluttede holdet at donere til børnekræftafdelingen på Odense Universitetshospital, og dermed havde Team Rynkeby fået sit tredje ben.

Cykling, sammenhold – og en god sag.

Det er nu snart 20 år siden. Og en halv milliard kroner senere. Det hele sat i gang af Knud Vilstrups tjek hos lægen.
 

Foto: Den tidligere fodboldlandstræner, Richard Møller Nielsen, overrakte Team Rynkebys første check til børnekræftafdelingen på Odense Universitetshospital.

Tilbage

Tour News

Team Rynkeby producerer løbende nyhedsindslag til Facebook. Se alle indslag her.

Se nyhedsindslag

Har du vundet?

Er du vinderen af en VW up!? Se om du har vundet her.

Se mere her

Platinum Sponsors

Følg vores tur på Instagram