<!--@ParagraphImageLinkAlt-->

TR Presse - 24-11-2020

Samarbejde med supermarkedskæde skaffer millioner til Team Rynkeby-God Morgon

I Sverige betyder et enkelt, men meget gavnligt, samarbejde mellem Team Rynkeby-God Morgon og supermarkedskæden ICA alt i forhold til at samle penge ind til børn med kritisk sygdom.

Køb en papirpose, og du donerer tre svenske kroner til Team Rynkeby-God Morgon. Eller køb eks. en kasse småkager eller et kilo bananer, og du donerer en krone til børn med kritisk sygdom.

Det lyder enkelt, og det er det faktisk også, men forskellen er enorm, når det store regnestykke skal gøres op.  

”Det er en win-win situation for alle!”

Sådan lyder det fra Team Rynkeby-God Morgons landechef i Sverige, Paul Chronqvist-Svensson om et samarbejde med supermarkedskæden ICA, hvor de lokale købmænd i kæden hver især får lov at være kreative i den gode sags tjeneste.

”ICA-supermarkederne her i Sverige er drevet af lokale franchise-tagere. Det betyder, at hvert supermarked selv beslutter, om de vil være med, og i så fald hvordan de kan samle fleste mulige kroner ind til det gode formål. Dermed får supermarkederne stort ejerskab af deres lokale indsatser, og både supermarkederne og kunderne med til at samle millioner af kroner ind til børn med kræft,” fortsætter Paul Chronqvist-Svensson.

I Sverige regner de i år med at indsamle 40 millioner svenske kroner, heraf kommer næsten 20 procent fra samarbejdet med den store svenske supermarkedskæde.

Lokal forankring gør forskellen
Helt konkret fungerer projektet ved, at hver deltagende ICA-butik først vælger, om de vil indtræde som sponsor for Team Rynkeby-God Morgon. Derefter
er det så de lokale supermarkeder, der kommer med ideerne til, hvordan de vil indsamle endnu flere kroner.

Nogle steder vælger man at donere et beløb ud fra hvert kilo bananer eller toiletpapir, der bliver solgt. Andre steder har man indført en gul ”Team Rynkeby”-pantknap ved flaskeautomaten.

I ICA Kvantum Mobilia i Lund, som Emilia La Nilsson driver, laver de løbende en række aktiviteter i supermarkedet. Op til jul donerer butikken for eksempel et beløb, for hver kasse peberkager, der bliver solgt.

”Både kunderne og medarbejderne er med på de sjove ideer. Hos os er der gået konkurrence i at indsamle mere end de andre ICA-supermarkeder,” siger Emilia La Nilsson.

Artiklen fortsætter under billedet...

Engagerede kolleger hos ICA
Bernt Welander, der driver ICA Maxi Barkarbystaden i Järfälla, har været med i samarbejdet siden 2017. han hæfter sig ved, at projektet også giver en stærk holdånd i hans butik.

Jeg føler, at samarbejdet giver os en enorm mængde energi, og samtidig føles det godt i maven at være involveret og gøre en forskel. Strukturen og samarbejdet giver os mulighed for at engagere kolleger og medarbejdere, kunder og også partnere på en enkel og klar måde,” siger Bernt Welander.

I dag er 62 ICA-butikker med i samarbejdet. Der er stadigvæk over 1200 ICA-supermarkeder at gå efter i Sverige og dermed lige så mange nye potentielle ideer til, hvordan man kan indsamle endnu mere.

”Hvis du spørger mig personligt, så vil jeg mene, at flere ICA-butikker med fordel kan være med og hjælpe børn med kræft. Potentialet er stort, fordi det er de mange små ideer, der gør den store forskel på bundlinjen,” lyder det fra Bernt Welander.

Potentiale i andre lande
For hvert år er ICA-projektet vokset i Sverige, og hos ICA Klingan har deltagelse haft stor betydning for opfattelsen af supermarkedet i lokalområdet.

”I vores lokale shoppingcenter åbnede der et nyt supermarked ved siden af ICA. Så skete der det, at flere borgere ikke ville handle ind i det nye supermarked, fordi de gerne ville støtte samarbejdet mellem ICA og Team Rynkeby-God Morgon. Det siger noget om den brandværdi, projektet har skabt i befolkningen,” fortæller Jan-Inge Jannis Dahlman, indehaver af ICA-butikken i den vestlige del af Sverige.

Ifølge Jan Aronsen, der er sponsor-koordinator for Team Rynkeby-God Morgon, er projektets styrke, at alle får noget ud af samarbejdet.

"ICA får et godt CSR-omdømme ud af bidraget. De er et godt eksempel for erhvervslivet, og samtidig kan ICA være stolt af det, kæden og kunderne gør. Tilsammen giver det nemlig flere børn muligheden for at overleve kritisk sygdom.

Derfor mener landechefen i Sverige også, at projektet med fordel kan adopteres af andre lande.

”Sammen kan vi gøre mere. ICA-forhandlerne er rigtige iværksættere, der er utrolig kreative til at opfinde indsamlingsindsatser. Alle brænder for at gøre en forskel og blive involveret i deres initiativer,” siger Paul Chronqvist-Svensson.

Fakta:

  • ”ICA-projektet” gik i luften i 2015 i Sverige.
  • Team Rynkeby-God Morgon i Sverige forventer i år at indsamle omkring 40 millioner kroner. Af dem kommer cirka 20 procent fra samarbejdet med supermarkedskæden.
  • Indtil videre er 62 ICA-butikker med i samarbejdet om at donere penge til Team Rynkeby-God Morgon.

 

Tilbage

Tour News

Team Rynkeby producerer løbende nyhedsindslag til Facebook. Se alle indslag her.

Se nyhedsindslag

Platinum Sponsors

Følg vores tur på Instagram