#1 Håndtering og undersøgelse af indberetninger til whistleblowerordning vedrørende den person, der indberettes om
Kategorier af personoplysninger
Vi kan behandle følgende kategorier af personoplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger:
- Navn, e-mail, telefonnummer
- Øvrige oplysninger, som indgår i indberetningen
Følsomme oplysninger og oplysninger om lovovertrædelser eller mulige lovovertrædelser kan indgå i behandlingen.
Kilder
Vi kan indsamle oplysninger fra følgende kilder:
Almindelige personoplysninger:
- Ansatte og tilknyttede konsulenter
- Team Managers, styregruppe og øvrige Team Rynkeby deltagere samt tidligere deltagere i projektet
- Tidligere ansatte
- Bestyrelses- eller direktions- medlemmer
- Revisorer
- Advokater
- Leverandører
- andre som benytter whistleblowerordningen
Behandlingsgrundlag
Vi behandler dine personoplysninger baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- GDPR, artikel 6.1.f (nødvendig for forfølgelsen af Team Rynkeby Fonden’s legitime interesser ved at kunne under- søge indberetninger via whistleblowerordningen)
- GDPR, artikel 9.2.b (nødvendig med det formål at overholde arbejds-, sundheds- og social- retlige forpligtelser), jf. Databeskyttelseslovens § 7, stk. 2, og § 12.
- GDPR, artikel 9.2.f (nødvendig for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares)
- Databeskyttelseslovens § 8 vedrørende oplysninger om strafbare forhold og straffedomme
- Databeskyttelseslovens § 11 vedrørende CPR-nummer
Modtagere
Vi kan dele dine personoplysninger med:
- Eksterne rådgivere
- Politiet
- Offentlige myndigheder
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
- Oplysningerne opbevares så længe undersøgelsen pågår. Opbevaringsperioden vil herefter afhænge af udfaldet af undersøgelsen.
- Hvis indberetningen falder uden for whistleblowerordningen, men i øvrigt ikke fremstår grundløs, videregives oplysningerne til Team Rynkeby Fonden’s General Manager hvor de behandles i overensstemmelse med Team Rynkeby Fonden’s relevante politikker og procedurer.
- Hvis der foretages anmeldelse til politiet eller til anden myndighed vil oplysningerne blive opbevaret mindst så længe undersøgelse pågår hos politiet/myndigheden.
- Hvis der på baggrund af de indsamlede oplysninger gennemføres en disciplinær sanktion mod den indberettede eller der i øvrigt foreligger grunde til, at det er sagligt og nødvendigt fortsat at opbevare oplysningerne om den indberettede person, opbevares oplysningerne i den pågældendes personale-mappe, såfremt den indberettede person er ansat og slettes i overensstemmelse med slettepolitikken for medarbejderdata.
- Hvis indberetningen viser sig at være grundløs, afsluttes indberetningen straks og personoplysningerne slettes inden for 45 dage fra konstateringen af, at indberetningen måtte anses for grundløs.
- I andre situationer vurderes det konkret, hvorvidt der er saglige grunde til at opbevare oplysningerne og i givet fald hvor længe
#2 Håndtering og undersøgelse af indberetninger til whistleblowerordning vedrørende den person, der har foretaget indberetningen
Dette formål omfatter ikke behandlingen af de indberettede oplysninger - se ovenfor herom. Hvis der opstår mistanke om, at der er tale om en bevidst falsk indberetning omfatter dette formål også undersøgelse af indberetteren i sådanne situationer.
Kategorier af personoplysninger
Vi kan behandle følgende kategorier af personoplysninger om dig under forudsætning af, at du ikke vælger at foretage en anonym indberetning:
Almindelige personoplysninger:
- Navn, e-mail, telefonnummer
- Din indberetnings indhold
- Supplerende oplysninger fra personkredsen nævnt under "Kilder" i tilfælde, hvor der er mistanke om, at der er foretaget en bevidst falsk indberetning.
Der behandles som udgangspunkt ikke følsomme oplysninger og oplysninger om lovovertrædelser og straffedomme om dig som led i håndteringen af selve whistleblower-indberetningen - medmindre du selv vælger at anføre sådanne oplysninger om dig selv i indberetningen. Oplysninger om lovovertrædelser eller mulige lovovertrædelser kan dog indgå i behandlingen, hvis der er mistanke om, at der er foretaget en bevidst falsk indberetning.
Kilder
Vi kan indsamle oplysninger fra følgende kilder:
- Dig
- Ansatte og tilknyttede konsulenter
- Team Managers, styregruppe og øvrige Team Rynkeby deltagere samt tidligere deltagere i projektet
- Tidligere ansatte
- Bestyrelses- eller direktionsmedlemmer
- Revisorer
- Advokater
- Leverandører
- andre som benytter whistleblower- ordningen
Behandlingsgrundlag
Vi behandler dine personoplysninger som beskrevet ovenfor baseret på følgende behandlingsgrundlag
- Persondataforordningens artikel 6.1.f (Nødvendig for forfølgelsen af Team Rynkeby Fonden’s legitime interesser ved at kunne undersøge indberetninger via whistleblower- ordningen)
- Persondataforordningens artikel 9.2.b (nødvendig med det formål at overholde arbejds-, sundheds- og socialretlige forpligtelser), jf. Databeskyttelseslovens § 7, stk. 2, og § 12.
- Persondataforordningens artikel 9.2.f (nødvendig for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares)
- Databeskyttelseslovens § 8 vedrørende oplysninger om strafbare forhold og straffedomme
- Databeskyttelseslovens § 11 vedrørende CPR-nummer
Modtagere
Vi kan dele dine personoplysninger med:
- Eksterne rådgivere
- Politiet
- Offentlige myndigheder
Opbevaring
Vi vil opbevare personoplysninger så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
- Oplysningerne opbevares så længe undersøgelsen pågår. Opbevaringsperioden vil herefter afhænge af udfaldet af undersøgelsen.
- Hvis indberetningen falder uden for whistleblowerordningen, men i øvrigt ikke fremstår grundløs, videregives oplysningerne til Team Rynkeby Fonden’s General Manager, hvor de behandles i overensstemmelse med Team Rynkeby Fonden’s relevante politikker og procedurer.
- Hvis der foretages anmeldelse til politiet eller til anden myndighed vil oplysningerne blive opbevaret, mindst så længe undersøgelse pågår hos politiet/myndigheden.
- Hvis der på baggrund af de indsamlede oplysninger gennemføres en disciplinær sanktion mod den, der har foretaget indberetningen, eller der i øvrigt foreligger grunde til, at det er sagligt og nødvendigt fortsat at opbevare oplysningerne om den, der har foretaget indberetningen, opbevares oplysningerne i den pågældendes personalemappe, såfremt indberetteren er ansat.
- Hvis indberetningen viser sig at være grundløs afsluttes indberetningen straks og personoplysningerne slettes efter 45 dage fra konstateringen af, at indberetningen måtte anses for grundløs.
- I andre situationer vurderes det konkret, hvorvidt der er saglige grunde til at opbevare oplysningerne og i givet fald hvor længe.